Kosmologi
dan Kosmogoni dalam Novel Singkar
Latar
belakang pengarang
Siti Aminah adalah asli orang dari
Yogyakarta, jadi didalam menuliskan novel “Singkar” ini sangat mengetahui seluk
beluk kota Yogyakarta. Lahir dipinggir kota Yogyakarta dan mengetahui
perkembangan zaman dikota tersebut membawa niatnya menuliskan sebuah karya yang
mengangkat kota kelahirannya.
Cerita ini dilatar belakangi
percintaan, dan didalam cerita novel ini disebutkan terjadinya bencana alam tsunami
yang memporak porandakan kota Yogyakarta dan sekitarnya. Pengarang memadukan
antara percintaan, perjodohan dan bencana alam. Didalam novel ini menceritakan
sebuah desa yang masih tertinggal, bahkan listrik belum masuk desa tersebut,
pemikiran masyaraktnya yang masih tradisonal. Hal tersebut diatas terbukti
dalam kutipan teks yang ada dalam novel:
Percintaan yang ada dalam novel
Singkar:
Percintaan yang terjadi antara Nani
dan Kurniawan terbukti dalam teks:
“kowe
kelingan Kurniawan ta?” nani mbacutake sawiseYadi ora katon maneh wujude.
“Sing
kos neng cedakmu kae, sing sok ngrewangi ibumu ta?”
Nani
manthuk “Dheweke ki seneng aro aku”
“Lha!
Ditampa wae. Bocaeh rak becik tur...”
“Ah
mengko dhisik ta,” Nani mungel rada mangkel. (halaman 28)
Perjodohan yang ada didalam novel
Singkar terbukti didalam teks:
“lha kowe ki ya kudune nyukuri,
ibumu nggatekake, nggolekake calon bojo sing genah dina ngarepe, tanggung
jawan, pengerten..... aduh, aduh....” inten nyekeli sirahe kang bali dijambak
dening Nani” (halaman 29)
Bencana
alam didalam novel Singkar terbukti didalam teks:
Dumadakan
ing dalan keprungu suwara kendharaan reruntungan, sepirang-pirang. Sulaiman
nginguk. Seambane dalan, kebak dening kendharaan kang dilakokake banter kanthi
lampu diuripake lan wong-wong kang katon bingung praupane.
“Tsunami!
Tsunami! Banyune wis tekan pojokan Benteng! Saweneh wong bengkok-bengkok
sinambi meneh tandha supaya wong-wong padha ninggalake omahe.” (halaman 116)
Demikian
sekelumit dari latar belakang novel Singkar. Kemudian mengenai latar belakang
dari pengarang, Siti Aminah selain menulis novel singkar ini juga sering
menuuliskan cerita cekak dimajalah Jaya Baya, Panjebar Semangat, Djaka Lodang,
dan juga Harian Suara Merdeka. Selain menuliskan karya-karya yang berbentuk
bahasa Jawa, karya-karya yang dihasilkan oleh Siti Aminah juga dicetak dalam
bentuk bahasa Indonesia. Siti Aminah juga menuliskan di Jawa Pos, Kompas,
Kawanku, dan penerbitan-penerbitan lembaga-lembaga di Yogyakarta.
Ideologi
Pengarang
Pemikiran Siti Aminah didlam novel
ini cenderung menkombinasikan antara percintaan dan perjodohan. Masyarakat
tradisonal dan masyarakt modern, dan penggunaan bahasa yang dipakai pengarang
juga menyelipkan bahasa-bahasa Indonesia dan sebagian menyelipkan bahasa-bahasa
asing.
Nama-nama
yang digunakan oleh pengarang Juga sudah termasuk sudah modern seperti Nani,
Narumi, Kurniawn, Lestari, Inten, Nusa dan lain sebagainya. Namun nama-nama
yang masih menggunakan nama Jawa juga masih muncul didalam novel tersebut
seperti Darma, Tumi, Sipon, Polan, Tarinah, Nurdin,Parman, Tori, Sartinah dan
lain sebagainya. Hal tersebut diatas terbukti dalam kutipan novel Singkar
tersebut.
Kutipan
Novel Singkar yang membahas tentang percintaan dan perjodohan:
“Lha geneya rumangsa yen nake wis
gedhe. Mula ben dheweke milih dhewe dalan uripe. Aku wis ngomong, bola-bali ora
usah nyampuri urusan pribadine! Ya ben Nani milih priya kang disenengi. Wong
tuwa gari nyawang. Yen anak seneng, melu seneng, yen susah ya sebisa-bisa melu
ngenthengi.” (halaman 40)
“lha kowe ki ya kudune nyukuri,
ibumu nggatekake, nggolekake calon bojo sing genah dina ngarepe, tanggung
jawan, pengerten..... aduh, aduh....” inten nyekeli sirahe kang bali dijambak
dening Nani” (halaman 29)
Penggunaan
bahasa yang dipakai pengarang yang menyelipkan bahasa Indonesia:
“Bangsa
kita masih membutuhkan pejuang bung,”
Tembunge
Tori, kancane sepondhokan biyen, nalika dheweke isih kuliah ing Atma Jaya tahun
kapisan. “Apa kamu kira kita wis merdeka? Durung!” (halaman 21)
“Eksotise nggon endi?”
Tori nanggapi. Basa Jawane isih panggah wagu. “Desa berkelok-kelok, tandus,
miskin. Eksotis tur romantis. Wah kuwi
sudut pandange turis, Sa. Yo, mlaku-mlaku. Ben kowe makin isa nglihat
eksotisme desa ini. (halaman 22)
“Pancen ya ngono nyatane,” Inten
nyaut. “Masyarakat
nganggep bocah kuwi, kasarane, nembe separo menungsa. Belum cakap melakukan
tindakan hukum. Mula bab kekarepan,
pepinginan, pendidikan, kurang direwes dening
wong diwasa. Lha kuwi ra kleru gedhe. Pola pikir, mentalirase wong kang
wis diwasa kuwi kabentuk wiwit cilik. (halaman 48)
Penggunaan
bahasa yang dipakai pengarang yang menyelipkan bahasa asing
Narumi lagi nata beras kang nembe
wae diselepake ing sepedhane, nalika wong lanang iku teka. Mudhun saka colt pick up abang, meruhi Narumi kang
kangelan naleni berase ing boncemgan. (halaman 13)
“Apa
wae gaweyane? Inten bali pitakon.
“yen
gawene sing gedhe ya mung pendhak semester. Ning follow up-e ra ngerti
wayah. Nempleki kader potensial kuwi lho.” (halaman 46)
Nusa nutup lawang nalika tamu
kekarone wis ninggalake latar. Glek. Bali lungguh ing kursi kayu. Drijine
ngubengake kenop radio, nggoleki siaran kang narik kawigatene. Ah, iki.
Talk
show ngenani pilkada kota kang
bakal dianakake wulan Agustus 2006. Calone ana rong pasang. Kang saiki dadi
walikota bakal nyalon maneh nggandheng wong liya lan kang saiki dadi wali kota,
uga bakal maju maneh merga digandheng partai liya. (halaman 88)
Nalika mripate dieremake wewayangan
Nani kang banjur teka ing ngarepe. Rembugan awan mau kang dead lock. Oh... ora leren anggone nggetuni lan ngluputake awake
dhewe. Nusa rumangsa kelangan rai. Geneya kandha tresna menawa dijaluki tulung
tumindak kanggo nglabuhi tresnane wae ora bisa.
(halaman 89)
Didalam
novel ini ada kehidupan masyarakat tradisional dan modern. Tradisonal yaitu masyarakat
yang masih berada dipedesaan yang belum dimasuki listrik, dan masyarakat modern
juga diceritakan dalam novel ini. Hal ini terukti didalam teks sebagai berikut:
“senthire kok durung disumet yu?” pitakone
Lestari alon meruhi mbakyune mbukak raine.
Narumi ngulapi luhe nganggo jarik
kemule. “Ya mengko sik,” wangsulane rada bindheng, irunge buntet merga tangise.
Banjur menyat saka amben, grayah-grayah nggoleki sandhal. (halaman
11)
Ngliwati tengah desa kang sepi,
Narumi setengah ngalamun. Angin nyempok gegodhongan lan kala-kala godhong
garing tiba negnani pundhake, sirahe. Ora direwas. Sikile terus dijangkahake
tumuju njaban desa. Blusukan liwat kebonan minangka dalan sidhetan. Saya
nyedhaki njaban desa, sikile saya krasa abot. Jangkahe dialonake. Unjal
ambegan. Jero. Sidane jangkahe kandheg. Ing ngisor wit sukun gedhe sajeroning
kebonan Pak Bayan. (halaman 12)
Breg. Nusa bali ngebrukake awake
ing dhipan. Nggeret bantal, sendhen ing lendhetane. Senajan yakin yen ora ana
apa-apa tumrap Nani, ora wurung dheweke uga dadi mikir. Anan ngendi bocah kuwi
saiki. Ngranggeh HP ing meja lan lekas nunul keypad-e ngecek pulsa. Isih kena kanggo misscall. Hm, ora aktif. Bener kandhane Titok.
(halaman 20)
Sinambi mlaku Nusa nyepadakake
sakiwa-tengene. Omah-omah kang prasaja. Akeh kang wis bata senajan tanpa
plester. Yen disepadakake, katon menawa bata-bata mau ditata tanpa templekan
semen blawu kang cukup, mbokmenawa malah akeh kang tanpa semen. Mung gamping,
pasir lan remukan bata. Saparengann mung batan ing ngarepe lan gedhek ing
sakupenge. Dene kang isih wutuh gedhek mung kari siji loro.
(halaman 23)
Hubungan pengarang dan karyanya
Hubungan
pengarang dengan karyanya adalah karena pengarang berasal dari kota Yogyakarta,
jadi pengarang mengetahui seluk beluk kota Yogyakarta. Pengarang lebih leluasa
dengan apa yang dituliskannya karena pengarang mengetahui potensi-potnsi apa
yang bisa dituliskan dan bisa menjadi menarik dikalangan para pembace.
Pengarang
mengangkat tema perjodohan dan percintaan karana hal tersebut banyak dijumpai
pada kalangan masayarakat zaman sekarang. Bukan hanya pada masyarakat
Yogyakarta atau masyarakat Jawa pada umumnya. Perjodohan sekarang banyak
terjadi dalam semua kalangan dan semua suku, tidak hanya orang suku Jawa, namun
suku-suku selain Jawa juga banyak yang melakukan perjodohan pada anak mereka.
Namun
terkadang anak-anak yang dijodohkan ada yang menurut dan mau untuk dijodohkan
tetapi tidak sedikit juga yang menolak untuk dijodohkan oleh orang tuanya.
Karena sudah memliki pilihan yang lain. Namun karena kecintaan orang tua dan
keperdulian terhadap masa depan anaknya maka orang tua sering bersi kukuh untuk
menjodohkan anaknya demi kebahagiaan dan masa depan anaknya.
Hal
tersebutlah yang kadang menjadikan konflik antara anak dan orang tua. Anak
tetap bersi kukuh dengan pilihannya, namun orang tuanya juga tetap pada
pendirianya untuk menjodohkan anakanya dengan pilihannya sendiri, tanpa
mengetahu perasaan anaknya. Namun semu itu orang tua lakukan demi kebahagiaan
anaknya, terkadan kesalah pahaman terseutlah yang memicu konflik antara orang
tua dan anak.
Kemudian
tema yang diangkat oleh pengarang adalah bencana alam yang terjadi di
Yogyakarta yang memporak porandakan sebagian wilayah Yogyakarta. Karena
pengarang berasal dari Yogyakarta maka sipengarang lebih mengetahui bagaimana
dahsyatnya bencana alam tsunami menerjang dan mempor porandakan kota
Yogyakarta. Hal tersebut bisa dilihat di kutipan teks sebagai berikut:
Wong-wong kang mau padha reresik
omah utawa lungguhan ing pinggir dalan mlebu bingung lan gage ngunceni omahe.
Sulaiman lan Narumi ora beda. Anake loro dibengoki supaya nyepakake sangu
kanggo ngungsi. Sulaiman dhewe cak-cek temandang, ngringkesi barang-barang
pengaji kalebokake ing kamar kang bisa kakunci. Ora suwe banjur, greg nyetater
mobile. Melu iline wong kang padha mlayu mengalor ngadohi banyu kang jere wis
tekan pojok Benteng. Ateges wis mlebu kutha.
Sadalan-dalan kebak kendharaan
utawa wong-wong kang mlayu mengalor. Menyang ngendi? Embuh. Ora ana kang
ngerti. Ngertine mung padha golek slamet, ngendhani banyu kang jare wis saya
cedhak kutha. Mula ora gumun menawa malah akeh kacilakan ing dalan merga
wong-wong padha nglakokake kendharaane sabentet tanpa maelu kesaelamatan liyan.
Sulaiman lan Narumi ora beda. Mung bedane, satengah rasa bingunge isih kober
mikir menyang ngendi bakal parane. Menyang jurang , omahe wong tuwane Narumi
kang radha duwur papane. Mesthi tsunami ora munggah samono dhuwure.
(halaman 116-117)
Dheweke banjur njagangake ,otore
ing latar. Sawise kwi, narik kursi saka omah kang ambrol temboke, digawa
menyang ngisor wit rambutan. Ndhangak. Ah, aman. Durung ungsum rambutan, tegese
durung ungsum uler kang padatan tekane bareng karo rambutan. Mapan lungguh ing
kursi lan bali menyeti hp-ne. Tekan seprene dheweke panggah durung ngerti apa
kang satemene dumadi. Listrik isih mati. Mung saka radio transitor duweke
tanggane, rada adoh kana, kang disetel sero dheweke krungu menawa sumbere
lindhu ing pesisir laut kidul.(halaman 119)
Penutup/pesan
Novel yang berjudul “Singkar”
karangan Siti Aminah ini banyak menceritakan tentang kejadian yang nyata dan
sering banyak ditemui dikalangan masyarakat zaman sekarang yaitu percintaan dan
perjodohan. hal tersebut tentunya banyak ditemui pada masyarakat zaman
sekarang.
Pengarang juga menceritakan tentang
bencana alam yang menerjang kota Yogyakarta. Bencana alam tsunami yang pernah
memporak porandakan sebagian kota Yogyakarta bahkan dampaknya sampai pada luar
kota Yogyakarta. Namun pengarang didalam meceritakannya kurang memberi
ketegangan dan kurang gregetnya dikalangan para pembacanya.
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Posting Komentar