Kosmologi dan Kosmogoni novel Singkar

Kosmologi dan Kosmogoni dalam Novel Singkar
Latar belakang pengarang
            Siti Aminah adalah asli orang dari Yogyakarta, jadi didalam menuliskan novel “Singkar” ini sangat mengetahui seluk beluk kota Yogyakarta. Lahir dipinggir kota Yogyakarta dan mengetahui perkembangan zaman dikota tersebut membawa niatnya menuliskan sebuah karya yang mengangkat kota kelahirannya.
            Cerita ini dilatar belakangi percintaan, dan didalam cerita novel ini disebutkan terjadinya bencana alam tsunami yang memporak porandakan kota Yogyakarta dan sekitarnya. Pengarang memadukan antara percintaan, perjodohan dan bencana alam. Didalam novel ini menceritakan sebuah desa yang masih tertinggal, bahkan listrik belum masuk desa tersebut, pemikiran masyaraktnya yang masih tradisonal. Hal tersebut diatas terbukti dalam kutipan teks yang ada dalam novel:
            Percintaan yang ada dalam novel Singkar:
            Percintaan yang terjadi antara Nani dan Kurniawan terbukti dalam teks:
            “kowe kelingan Kurniawan ta?” nani mbacutake sawiseYadi ora katon maneh wujude.
            “Sing kos neng cedakmu kae, sing sok ngrewangi ibumu ta?”
            Nani manthuk “Dheweke ki seneng aro aku”
            “Lha! Ditampa wae. Bocaeh rak becik tur...”
            “Ah mengko dhisik ta,” Nani mungel rada mangkel. (halaman 28)
            Perjodohan yang ada didalam novel Singkar terbukti didalam teks:
            “lha kowe ki ya kudune nyukuri, ibumu nggatekake, nggolekake calon bojo sing genah dina ngarepe, tanggung jawan, pengerten..... aduh, aduh....” inten nyekeli sirahe kang bali dijambak dening Nani” (halaman 29)
Bencana alam didalam novel Singkar terbukti didalam teks:
Dumadakan ing dalan keprungu suwara kendharaan reruntungan, sepirang-pirang. Sulaiman nginguk. Seambane dalan, kebak dening kendharaan kang dilakokake banter kanthi lampu diuripake lan wong-wong kang katon bingung praupane.
“Tsunami! Tsunami! Banyune wis tekan pojokan Benteng! Saweneh wong bengkok-bengkok sinambi meneh tandha supaya wong-wong padha ninggalake omahe.” (halaman 116)
Demikian sekelumit dari latar belakang novel Singkar. Kemudian mengenai latar belakang dari pengarang, Siti Aminah selain menulis novel singkar ini juga sering menuuliskan cerita cekak dimajalah Jaya Baya, Panjebar Semangat, Djaka Lodang, dan juga Harian Suara Merdeka. Selain menuliskan karya-karya yang berbentuk bahasa Jawa, karya-karya yang dihasilkan oleh Siti Aminah juga dicetak dalam bentuk bahasa Indonesia. Siti Aminah juga menuliskan di Jawa Pos, Kompas, Kawanku, dan penerbitan-penerbitan lembaga-lembaga di Yogyakarta.











            Ideologi Pengarang
            Pemikiran Siti Aminah didlam novel ini cenderung menkombinasikan antara percintaan dan perjodohan. Masyarakat tradisonal dan masyarakt modern, dan penggunaan bahasa yang dipakai pengarang juga menyelipkan bahasa-bahasa Indonesia dan sebagian menyelipkan bahasa-bahasa asing.
Nama-nama yang digunakan oleh pengarang Juga sudah termasuk sudah modern seperti Nani, Narumi, Kurniawn, Lestari, Inten, Nusa dan lain sebagainya. Namun nama-nama yang masih menggunakan nama Jawa juga masih muncul didalam novel tersebut seperti Darma, Tumi, Sipon, Polan, Tarinah, Nurdin,Parman, Tori, Sartinah dan lain sebagainya. Hal tersebut diatas terbukti dalam kutipan novel Singkar tersebut.
Kutipan Novel Singkar yang membahas tentang percintaan dan perjodohan:
“Lha geneya rumangsa yen nake wis gedhe. Mula ben dheweke milih dhewe dalan uripe. Aku wis ngomong, bola-bali ora usah nyampuri urusan pribadine! Ya ben Nani milih priya kang disenengi. Wong tuwa gari nyawang. Yen anak seneng, melu seneng, yen susah ya sebisa-bisa melu ngenthengi.” (halaman 40)
“lha kowe ki ya kudune nyukuri, ibumu nggatekake, nggolekake calon bojo sing genah dina ngarepe, tanggung jawan, pengerten..... aduh, aduh....” inten nyekeli sirahe kang bali dijambak dening Nani” (halaman 29)
Penggunaan bahasa yang dipakai pengarang yang menyelipkan bahasa Indonesia:
“Bangsa kita masih membutuhkan pejuang bung,”
Tembunge Tori, kancane sepondhokan biyen, nalika dheweke isih kuliah ing Atma Jaya tahun kapisan. “Apa kamu kira kita wis merdeka? Durung!” (halaman 21)
“Eksotise nggon endi?” Tori nanggapi. Basa Jawane isih panggah wagu. “Desa berkelok-kelok, tandus, miskin. Eksotis tur romantis. Wah kuwi sudut pandange turis, Sa. Yo, mlaku-mlaku. Ben kowe makin isa nglihat eksotisme desa ini. (halaman 22)
“Pancen ya ngono nyatane,” Inten nyaut. “Masyarakat nganggep bocah kuwi, kasarane, nembe separo menungsa. Belum cakap melakukan tindakan hukum. Mula bab kekarepan, pepinginan, pendidikan, kurang direwes dening  wong diwasa. Lha kuwi ra kleru gedhe. Pola pikir, mentalirase wong kang wis diwasa kuwi kabentuk wiwit cilik. (halaman 48)
Penggunaan bahasa yang dipakai pengarang yang menyelipkan bahasa asing
Narumi lagi nata beras kang nembe wae diselepake ing sepedhane, nalika wong lanang iku teka. Mudhun saka colt pick up abang, meruhi Narumi kang kangelan naleni berase ing boncemgan. (halaman 13)
“Apa wae gaweyane? Inten bali pitakon.
“yen gawene sing gedhe ya mung pendhak semester. Ning follow up-e ra ngerti wayah. Nempleki kader potensial kuwi lho.” (halaman 46)
Nusa nutup lawang nalika tamu kekarone wis ninggalake latar. Glek. Bali lungguh ing kursi kayu. Drijine ngubengake kenop radio, nggoleki siaran kang narik kawigatene. Ah, iki. Talk show ngenani pilkada kota kang bakal dianakake wulan Agustus 2006. Calone ana rong pasang. Kang saiki dadi walikota bakal nyalon maneh nggandheng wong liya lan kang saiki dadi wali kota, uga bakal maju maneh merga digandheng partai liya. (halaman 88)
Nalika mripate dieremake wewayangan Nani kang banjur teka ing ngarepe. Rembugan awan mau kang dead lock. Oh... ora leren anggone nggetuni lan ngluputake awake dhewe. Nusa rumangsa kelangan rai. Geneya kandha tresna menawa dijaluki tulung tumindak kanggo nglabuhi tresnane wae ora bisa. (halaman 89)
Didalam novel ini ada kehidupan masyarakat tradisional dan modern. Tradisonal yaitu masyarakat yang masih berada dipedesaan yang belum dimasuki listrik, dan masyarakat modern juga diceritakan dalam novel ini. Hal ini terukti didalam teks sebagai berikut:
senthire kok durung disumet yu?” pitakone Lestari alon meruhi mbakyune mbukak raine.
Narumi ngulapi luhe nganggo jarik kemule. “Ya mengko sik,” wangsulane rada bindheng, irunge buntet merga tangise. Banjur menyat saka amben, grayah-grayah nggoleki sandhal. (halaman 11)
Ngliwati tengah desa kang sepi, Narumi setengah ngalamun. Angin nyempok gegodhongan lan kala-kala godhong garing tiba negnani pundhake, sirahe. Ora direwas. Sikile terus dijangkahake tumuju njaban desa. Blusukan liwat kebonan minangka dalan sidhetan. Saya nyedhaki njaban desa, sikile saya krasa abot. Jangkahe dialonake. Unjal ambegan. Jero. Sidane jangkahe kandheg. Ing ngisor wit sukun gedhe sajeroning kebonan Pak Bayan. (halaman 12)
Breg. Nusa bali ngebrukake awake ing dhipan. Nggeret bantal, sendhen ing lendhetane. Senajan yakin yen ora ana apa-apa tumrap Nani, ora wurung dheweke uga dadi mikir. Anan ngendi bocah kuwi saiki. Ngranggeh HP ing meja lan lekas nunul keypad-e ngecek pulsa. Isih kena kanggo misscall. Hm, ora aktif. Bener kandhane Titok. (halaman 20)
Sinambi mlaku Nusa nyepadakake sakiwa-tengene. Omah-omah kang prasaja. Akeh kang wis bata senajan tanpa plester. Yen disepadakake, katon menawa bata-bata mau ditata tanpa templekan semen blawu kang cukup, mbokmenawa malah akeh kang tanpa semen. Mung gamping, pasir lan remukan bata. Saparengann mung batan ing ngarepe lan gedhek ing sakupenge. Dene kang isih wutuh gedhek mung kari siji loro. (halaman 23)








Hubungan pengarang dan karyanya
Hubungan pengarang dengan karyanya adalah karena pengarang berasal dari kota Yogyakarta, jadi pengarang mengetahui seluk beluk kota Yogyakarta. Pengarang lebih leluasa dengan apa yang dituliskannya karena pengarang mengetahui potensi-potnsi apa yang bisa dituliskan dan bisa menjadi menarik dikalangan para pembace.
Pengarang mengangkat tema perjodohan dan percintaan karana hal tersebut banyak dijumpai pada kalangan masayarakat zaman sekarang. Bukan hanya pada masyarakat Yogyakarta atau masyarakat Jawa pada umumnya. Perjodohan sekarang banyak terjadi dalam semua kalangan dan semua suku, tidak hanya orang suku Jawa, namun suku-suku selain Jawa juga banyak yang melakukan perjodohan pada anak mereka.
Namun terkadang anak-anak yang dijodohkan ada yang menurut dan mau untuk dijodohkan tetapi tidak sedikit juga yang menolak untuk dijodohkan oleh orang tuanya. Karena sudah memliki pilihan yang lain. Namun karena kecintaan orang tua dan keperdulian terhadap masa depan anaknya maka orang tua sering bersi kukuh untuk menjodohkan anaknya demi kebahagiaan dan masa depan anaknya.
Hal tersebutlah yang kadang menjadikan konflik antara anak dan orang tua. Anak tetap bersi kukuh dengan pilihannya, namun orang tuanya juga tetap pada pendirianya untuk menjodohkan anakanya dengan pilihannya sendiri, tanpa mengetahu perasaan anaknya. Namun semu itu orang tua lakukan demi kebahagiaan anaknya, terkadan kesalah pahaman terseutlah yang memicu konflik antara orang tua dan anak.
Kemudian tema yang diangkat oleh pengarang adalah bencana alam yang terjadi di Yogyakarta yang memporak porandakan sebagian wilayah Yogyakarta. Karena pengarang berasal dari Yogyakarta maka sipengarang lebih mengetahui bagaimana dahsyatnya bencana alam tsunami menerjang dan mempor porandakan kota Yogyakarta. Hal tersebut bisa dilihat di kutipan teks sebagai berikut:
Wong-wong kang mau padha reresik omah utawa lungguhan ing pinggir dalan mlebu bingung lan gage ngunceni omahe. Sulaiman lan Narumi ora beda. Anake loro dibengoki supaya nyepakake sangu kanggo ngungsi. Sulaiman dhewe cak-cek temandang, ngringkesi barang-barang pengaji kalebokake ing kamar kang bisa kakunci. Ora suwe banjur, greg nyetater mobile. Melu iline wong kang padha mlayu mengalor ngadohi banyu kang jere wis tekan pojok Benteng. Ateges wis mlebu kutha.
Sadalan-dalan kebak kendharaan utawa wong-wong kang mlayu mengalor. Menyang ngendi? Embuh. Ora ana kang ngerti. Ngertine mung padha golek slamet, ngendhani banyu kang jare wis saya cedhak kutha. Mula ora gumun menawa malah akeh kacilakan ing dalan merga wong-wong padha nglakokake kendharaane sabentet tanpa maelu kesaelamatan liyan. Sulaiman lan Narumi ora beda. Mung bedane, satengah rasa bingunge isih kober mikir menyang ngendi bakal parane. Menyang jurang , omahe wong tuwane Narumi kang radha duwur papane. Mesthi tsunami ora munggah samono dhuwure. (halaman 116-117)
Dheweke banjur njagangake ,otore ing latar. Sawise kwi, narik kursi saka omah kang ambrol temboke, digawa menyang ngisor wit rambutan. Ndhangak. Ah, aman. Durung ungsum rambutan, tegese durung ungsum uler kang padatan tekane bareng karo rambutan. Mapan lungguh ing kursi lan bali menyeti hp-ne. Tekan seprene dheweke panggah durung ngerti apa kang satemene dumadi. Listrik isih mati. Mung saka radio transitor duweke tanggane, rada adoh kana, kang disetel sero dheweke krungu menawa sumbere lindhu ing pesisir laut kidul.(halaman 119)


           





            Penutup/pesan
            Novel yang berjudul “Singkar” karangan Siti Aminah ini banyak menceritakan tentang kejadian yang nyata dan sering banyak ditemui dikalangan masyarakat zaman sekarang yaitu percintaan dan perjodohan. hal tersebut tentunya banyak ditemui pada masyarakat zaman sekarang.
            Pengarang juga menceritakan tentang bencana alam yang menerjang kota Yogyakarta. Bencana alam tsunami yang pernah memporak porandakan sebagian kota Yogyakarta bahkan dampaknya sampai pada luar kota Yogyakarta. Namun pengarang didalam meceritakannya kurang memberi ketegangan dan kurang gregetnya dikalangan para pembacanya.
0 Responses

Posting Komentar